laatste week sri lanka - Reisverslag uit Kegalle, Sri Lanka van Jonne Uitenbroek - WaarBenJij.nu laatste week sri lanka - Reisverslag uit Kegalle, Sri Lanka van Jonne Uitenbroek - WaarBenJij.nu

laatste week sri lanka

Blijf op de hoogte en volg Jonne

07 Augustus 2015 | Sri Lanka, Kegalle

Vandaag, vrijdag, is de allerlaatste werkdag van mijn laatste week in Sri Lanka. Woensdag zijn we echter niet naar het olifantenproject gegaan, maar zijn we naar de andere projecten gegaan die Leo ook biedt (degenen die ik oorspronkelijk zou doen). In de ochtend zijn we naar het disabled home gegaan. Het was vrij confronterend om te zien hoe arm ze zijn en hoe simpel ze leven. Desondanks zijn ze allemaal vrolijk en blij om je te zien. We hebben geholpen tijdens een van hun "workshops". De bewoners maken spullen die ze verkopen om zo een beetje geld te verdienen. Er waren heel grote palmtakken, die gedroogd en bruin waren. De bladeren moesten van de tak af, en vervolgens met een mes de harde "rug" van de rest van het blad verwijderen en deze schoonschrapen. Dit kon later gebruikt worden om manden mee te vlechten. Ondanks de botte messen was het wel gezellig, met z'n allen rond de tafels. Naderhand mochten we ook even boven in hun slaapkamers kijken. Er werd ons geadviseerd om uit de buurt van sommigen te blijven, aangezien ze bijten,en anderen waren opgesloten in een soort omheining van ongeveer 10 vierkante meter, anders zouden ze de straat oversteken en er was niemand om de hele tijd op ze te letten. Dit is misschien wel normaal hier, en wellicht de beste optie, maar ik vond het eerlijk gezegd wel moeilijk om naar te kijken.

Na de lunch zijn we naar het meisjeshuis gegaan. Deze keer ging veel beter dan mijn eerste bezoek een week geleden. We kwamen dan wel op een ietwat slechte tijd (de meiden dronken net thee en we moesten een half uur doelloos wachten), maar dat ter zijde. Omdat we nu met alle vrijwilligers waren, konden we alle meiden genoeg en evenveel aandacht geven, waardoor ze niet meer halverwegen naar buiten wegrenden. Ze waren zeer geïnteresseerd in onze namen, leeftijden, favoriete kleuren en gerechten en renden heen en weer om het ons op te laten schrijven in hun schriftjes. Ik heb met ze gekletst en we hebben zelf galgje gespeeld, wat ze heel leuk vonden.

Donderdag was een minder geslaagde dag bij de olifanten. Een van de mahouts (die van Kweny, uitgesproken als Queeney) was dronken en sloeg de olifant met een stok, prikte haar op haar slurf en schreeuwde tegen haar. We hebben met de eigenaar gesproken en hij heeft besloten om de mahout te ontslaan. Beter voor de olifant, maar ongemakkelijk was het wel, zeker toen hij er de volgende dag nog was omdat de vervangende mahout pas maandag kon komen en er in de tussentijd niemand anders was om voor de olifant te zorgen.

De laatste dag was echter wel leuk. We hebben voor het laatst het plein aangeveegd en kregen van Rosiee een speciale lunch verpakt in een bananenblad. Het was rijst met kip en curry, dat we met onze handen moesten eten. Als afsluiting mochten we ook op de rug van een van de olifanten rijden! Je hobbelt echt van de ene naar de andere kant op hun hobbelige rug, en het is verbazingwekkend hoog. Ook zitten je benen bijna in de spagaat omdat hun rug zo breed is... Maaar bijzonder was het wel!

Nog maar twee daagjes voordat ik weer naar huis ga. Het zijn "maar" 5 weken geweest, maar ik heb zo veel gedaan, het voelt alsof ik hier al veel langer ben geweest. Hoewel ik Sri Lanka ga missen, ben ik stiekem ook heel erg blij om weer naar huis te gaan. Ik kijk uit naar mijn eigen bed, een warme douche en om iedereen weer te zien...

Xxx jonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Kegalle

Jonne

Welkom op mijn digitale reisdagboek! Nu ik geslaagd ben voor mijn VWO diploma en ik flink wat tijd over heb voordat mijn vervolgopleiding begint, wil ik graag eens op een écht bijzondere vakantie gaan. Daarom ga ik 5 weken lang in Sri Lanka vrijwilligerswerk doen. Door de weeks werken, in het weekend rondreizen, ideaal toch? Ik ga helemaal alleen en om eerlijk te zijn, ben ik best wel nerveus, maar ik heb er vooral veel zin in! Groetjes, Jonne

Actief sinds 30 Juni 2015
Verslag gelezen: 962
Totaal aantal bezoekers 4328

Voorgaande reizen:

05 Juli 2015 - 10 Augustus 2015

Sri Lanka

Landen bezocht: