Galle, Yala, eind week 2 - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Jonne Uitenbroek - WaarBenJij.nu Galle, Yala, eind week 2 - Reisverslag uit Galle, Sri Lanka van Jonne Uitenbroek - WaarBenJij.nu

Galle, Yala, eind week 2

Blijf op de hoogte en volg Jonne

19 Juli 2015 | Sri Lanka, Galle

Hoewel een deel van dit verhaal eigenlijk voor eergisteren was, was de wifi de afgelopen dagen zo ongelofelijk slecht, dat ik het verhaal pas vandaag online kon zetten.
Het is haast niet te geloven dat ik al twee weken vrijwilligerswerk hrb gedaan hier. De monnikenschool blijft een uitdaging. Ik maak met de hand oefenbladen voor Peter, de monnik die ik persoonlijk lesgeef, wat best veel tijd kost, maar het is waard als ik zie dat hij steeds beter wordt. Hij heeft me zelfs op vrijdag een hele goede leraar genoemd, dus daar was ik heel erg blij mee! De andere monniken willen graag computerles. Megan, de andere vrijwilligster gaf hen les, maar donderdag kon ze niet komen omdat ze ziek was, en zat ik weer met twee compleet verschillende groepen om les te geven, waarvan ik de een niet had voorbereid. Daar kwam bij dat het internet het niet deed, dus moest ik nog meer improviseren. We hebben maar wat met powerpoint, word en paint gedaan, maar of ik ze echt iets nuttigs heb meegegeven, weet ik niet. Gelukkig was megan er de volgende dag weer, maar zij vertrekt zondag weer naar australië, dus het is maar afwachten wie me nu komt helpen. In het weeshuis leer ik steeds meer woordjes sinhala, en de kinderen hebben mijn naam onthouden (teacher Yona!!). Jaimy is daar de hele dag en heeft kralen en verf voor ze gekocht, dus kunnen we ze daar af en toe mee entertainen.

Woensdag zijn Theresa, Jaimy en ik naar Pettah gegaan direct uit ons werk. Pettah is een heel druk winkelcentrum met allerlei marktkraampjes in een soort dolhof opgesteld. Er zijn niet bijster veel toeristen, dus de marktkoopmannen zagrn ons met roepiatekens in hun ogen en achtervolgden ons haast met de vraag of we echt niet nog een broek met olifantenprint wilden hebben, of toch liever een houtgesneden masker. Hoewel ik niet al te goed ben in afdingen, heb ik toch een paar souveniers voor een redelijke prijs gekocht. Op de terugweg zijn we bij een prachtige tempel langs de waterkant naar binnen gegaan.

Vrijdag is workshop dag en in de middag hebben we maar liefst drie verschillende dingen gedaan. Ten eerste konden we meekijken hoe aardappelcurry gemaakt wordt (met kaneelstokjes :)) en natuurlijk ook proeven. Daarna kregen we een sari workshop: ik heb een echte Kandystyle sari gedragen, al weet ik nog steeds niet precies hoe ik hem bij mezelf om moet doen, dus ik ga nog een video nemen voor mijn eigen sari. Als laatste kregen we henna op onze handen. Het ruikt heel raar, maar is wel mooi, al blijft het maar een weekje zitten. Die avond zijn we met een groepje (uit oostenrijk en zwitserland) met celina (de kampleidster uit India) naar een duits restaurant geweest, om haar het eten te laten proberen. Schnitzels en appelstrudels, allemaal nieuw voor haar, maar ze vond het even lekker als wij!

Zaterdag zijn we naar Galle Fort gereden, het kleine stukje Nederland in Sri Lanka. We hebben zelfs een nederlands hervormde kerk gezien, met een voorgevel dat doet denken aan een grachtenpand. Het was erg winderig en Galle ligt pal aan zee, maar toch zijn we helemaal rond het fort gelopen, en daarna in het midden ergens lunch gepakt. Daarna moesten we nog zo'n 3 uur rijden om in Yala aan te komen, waar we in een simpel maar schoon hotel sliepen.
Om 5:30 s ochtends (!?!) zaten we in de open jeep om naar Yala National Park te rijden voor een heuse safari. De zonsopgang was prachtig en we hebben oa pauwen, buffels en olifanten gezien. Yala is tot nu toe mijn favoriete uitje hier in sri lanka. Ik heb nu al over 400 fotos en ik heb nog drie weken te gaan....
Enige nadeel is dat Yala ver weg is, dus we moesten zo'n 6-7 uur in de bus zitten om terug te komen, en we hadden gisteren en vanochtend al zo veel gezeten.... Vanavond haal ik mijn sari op en pas ik mijn blouse, ik ben benieuwd!!!

Xx jonne


  • 19 Juli 2015 - 17:39

    Ben:

    Tsjonge jonge Jonne, wat maak je veel mee.
    Mooie ervaringen bij je vrijwilligerswerk en dan alles er omheen ook nog (de workshops, de safari, de excursies). Er komt vast een andere Jonne terug over 3 weken dan diegene die 2 weken geleden vertrok (en allebei zijn ze me natuurlijk even lief).

    Wij zitten nu in Spanje op ons vakantie-adres. We maken misschien niet zoveel mee als jij, maar we hebben het hier wel heerlijk naar onze zin.

    Veel plezier verder nog en blijf er van genieten,

    Ben, Karin, Veronique, Juan en de rest van de familie.






  • 19 Juli 2015 - 21:04

    Opamees/omargo:

    Lieve Jonne,

    fijn om weer iets van je te horen! Je heb weer heel wat beleefd de afgelopen week.
    Wat een lange busreizen maken jullie op je vrije dagen!
    Ga je al je verslagen uitprinten als je thuis komt? Kan een leuk boek opleveren!

    Hier beleven we niet zoveel, daarom des te leuker om jouw verhalen te lezen!
    We kijken alweer uit naar de volgende!
    Liefs van opamees en omargo

    p.s. past de sari?

  • 20 Juli 2015 - 18:39

    José Van Mourik:

    Prachtige verhalen, Jonne, zo beeldend, ik zie het allemaal voor me. Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Wat zul je genieten van al die prachtige avonturen. Maar goed dat je zoveel foto's maakt, onvergetelijke momenten moet je vastleggen!

    Ik ben er zeker van dat de kindjes en de monniken hun juffie Yona over een paar weken enorm gaan missen.

    Geniet er tot die tijd van!

    Liefs,
    José van Mourik

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jonne

Welkom op mijn digitale reisdagboek! Nu ik geslaagd ben voor mijn VWO diploma en ik flink wat tijd over heb voordat mijn vervolgopleiding begint, wil ik graag eens op een écht bijzondere vakantie gaan. Daarom ga ik 5 weken lang in Sri Lanka vrijwilligerswerk doen. Door de weeks werken, in het weekend rondreizen, ideaal toch? Ik ga helemaal alleen en om eerlijk te zijn, ben ik best wel nerveus, maar ik heb er vooral veel zin in! Groetjes, Jonne

Actief sinds 30 Juni 2015
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 4330

Voorgaande reizen:

05 Juli 2015 - 10 Augustus 2015

Sri Lanka

Landen bezocht: