Eerste werkdag - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Jonne Uitenbroek - WaarBenJij.nu Eerste werkdag - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Jonne Uitenbroek - WaarBenJij.nu

Eerste werkdag

Door: jonne

Blijf op de hoogte en volg Jonne

08 Juli 2015 | Sri Lanka, Colombo

Mijn eerste werkdag zit er inmiddels alweer op. Hoewel ikzelf niet om 7 uur weg moet, geldt dat wel voor 2 van mijn kamergenotes, dus wordt ik ook om 6:15 al wakker. De taxis hier zijn altijd te laat door het verkeer, dus vaak moeten we 15 minuten wachten tot we echt weg kunnen. Mijn zenuwen blijken nergens voor nodig, aangezien er vrij weinig van ons verwacht wordt. Er was maar één monnik om les te geven, en wij waren met zn tweeen, dus hebben we afgewisseld met een paar opdrachten uit een beginnersboekje. Zijn niveau is vrij laag, maar hij leert snel en wil ook graag leren ( hij wil zijn examens halen om monnik in engeland te worden). Hij vroeg om uitleg over verleden tijd, tegenwoordige tijd en toekomstige tijd voor een volgende les, dus die ga ik vanavnd proberen voor te bereiden. In het weeshuis speel ik samen met twee anderen met de allerkleinsten (onder 5 jaar). Ze kunnen qua engels: het alfabet,tot tien tellen, een paat liedjes en "teacher". Niet veel dus, en het is vaak gokken wat ze nou echt willen. Maar ze zijn erg snel tevreden en hun favoriete bezigheid is "cannonball" waarin ze heel hoog op de schommel geduwd worden. De sri lankeese mevrouw spreekt een beetje engels, maar ze speelt niet met de kinderen, ze schreeuwt vooral dat ze zich moeten gedragen. Dit kan lastig zijn als ze ze vertelt te gaan zitten, de kinderen naar mij toe komen om te spelen, ik ze meeneem naar byiten en ze vervolgens op hun kop krijgen omdat ze binnen moesten zitten, maarja tegen mij vertelt ze niet dat ze dat moeten doen... De oudere jongens kijken vanuit hun kamers en proberen met ons te flirten (er werd om mijn nummer gevraagd, maar geen zorgen mamma, hij heeft hem niet geregen ;))
Xxx jonne

Ps. De douche heeft alleen koud water, maar dat is nauwelijks merkbaar in deze hitte, want koud water wordt toch lauw door de zon...

  • 08 Juli 2015 - 14:12

    Opamees. / Omargo:

    Dag juf Jonne,
    die monnik van jou zit in een luxe positie: 2 docenten voor 1 mens!
    en die jongens die zitten te flirten, hoef je die geen les te geven?
    Je moet wel voor dag en dauw uit de veren zeg. Hoe warm is het overdag en koelt het wel af in de nacht?
    Hou je hoofd koel hoor!
    Liefs van opameesomargo

  • 08 Juli 2015 - 18:16

    Han Uitenbroek:

    Lieve Jonne,

    Klinkt allemaal geweldig leuk en interessant. Ben heel trots op je dat je al deze dingen onderneemt, en zo nog beter leert om moeilijke dingen op te lossen in onzekere omstandigheden. Jammer dat de weeshuisleidster zo bot is, maar dan is het juist extra goed dat jullie er zijn.

    Wij zijn gisteren naar de VLA geweest. Was een lange rit, maar de tour was erg interessant. De lucht was dramatisch met onweer en donkere wolken, maar dat gaf ook wel weer mooie gelegenheden voor foto's.

    Veel liefs,
    Papa

  • 08 Juli 2015 - 19:35

    Yvonne En Paul:

    Hoi Jonne,

    Leuk om te lezen dat je eerste dag er al weer op zit. Goed gedaan en het viel toch mee he!

    Ik zou eens gaan "kleppen" met de Sri Lankese juf om te horen wat zij er allemaal van vindt. Gewoon een algemeen kletspraatje, maar geef haar gevoel dat je haar werk respecteert. Misschien vindt ze het best moeilijk dat de gaande en komende vrijwilliger van alles met HAAR kinderen onderneemt, zonder dat ze daarin gehoord wordt. Haar schreeuwen zou best eens met onzekerheid te maken hebben :). Aziatische mensen zijn niet zo snel geneigd zelf het contact te zoeken in dit soort zaken, en hierarchie speelt een veel grotere rol dan bij ons. Door te overleggen kan de sfeer verbeteren en dat komt vooral ook de kinderen ten goede.

    Als ze geen oren naar je hebt, moet ze het verder zelf maar weten. Dan heb jij je best gedaan, toch!

    heel veel succes en plezier met je monnik en kinders!
    hartelijke groet uit Almere

    p.s. zijn ze een beetje aardig, die oudere jongens? :)



  • 09 Juli 2015 - 20:03

    Karin:

    Lieve Jonne,

    Wat een leuke verhalen, maar die oudere jongens..... we hadden toch duidelijk wat afgesproken over jongens en Sri Lanka! En het was nu pas de eerste dag.

    Maar we kijken uit naar je volgende verhaal. Geniet ervan.

    Liefs,
    Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Colombo

Jonne

Welkom op mijn digitale reisdagboek! Nu ik geslaagd ben voor mijn VWO diploma en ik flink wat tijd over heb voordat mijn vervolgopleiding begint, wil ik graag eens op een écht bijzondere vakantie gaan. Daarom ga ik 5 weken lang in Sri Lanka vrijwilligerswerk doen. Door de weeks werken, in het weekend rondreizen, ideaal toch? Ik ga helemaal alleen en om eerlijk te zijn, ben ik best wel nerveus, maar ik heb er vooral veel zin in! Groetjes, Jonne

Actief sinds 30 Juni 2015
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 4327

Voorgaande reizen:

05 Juli 2015 - 10 Augustus 2015

Sri Lanka

Landen bezocht: